Hulajnogi, rowery i motorowery elektryczne – nowe przepisy prawne
W zeszłym roku Garda odnotowała ponad 220 wypadków lub kolizji z udziałem hulajnóg i rowerów elektrycznych. Wielu z poszkodowanych doznało dotkliwych obrażeń bądź kontuzji. Stało się to przyczynkiem do opracowania przez Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (RSA) oraz organy policji (Garda) nowych przepisów dotyczących użytkowania lekkich pojazdów elektrycznych.
20 maja br. weszły w życie podpisane przez ministra transportu Edmona Ryana nowe przepisy prawne odnośnie do hulajnóg, rowerów i motorowerów elektrycznych. Dotyczą one zarówno regulacji technicznych pojazdów, jak również określają zasady ich użytkowania oraz zasady ruchu drogowego dla osób z nich korzystających. Wszelkie wykroczenia bądź niestosowanie się do nowych aspektów prawnych w tym temacie będzie egzekwowane na mocy irlandzkiego prawa.
Zabronione pozostaje korzystanie z hulajnóg elektrycznych w miejscach publicznych przez dzieci poniżej 16. roku życia. Osoby powyżej 16. roku życia będą mogły korzystać ze swoich hulajnóg elektrycznych na ścieżkach rowerowych i autobusowych, ale nie na chodnikach ani w strefach dla pieszych, i nie będą mogły przewozić innych pasażerów ani towarów. Ograniczenie prędkości na wszystkich drogach publicznych wynosi 20 km/h.
Wymagania techniczne
Aby hulajnogi elektryczne mogły być dopuszczone do użytku na drogach publicznych, muszą:
· mieć maksymalną ciągłą moc znamionową wynoszącą 400 W lub mniej,
· mieć maksymalną masę netto 25 kg (łącznie z akumulatorami),
· mieć maksymalną prędkość konstrukcyjną 20 km/h lub mniejszą,
· posiadać koła o minimalnej średnicy 200 mm,
· być wyposażone w przednie i tylne światła oraz światła odblaskowe, hamulce i dzwonek,
· być wyposażone w tabliczkę producenta potwierdzającą moc wyjściową, masę i prędkość konstrukcyjną.
Hulajnoga elektryczna niespełniająca powyższych parametrów technicznych nie zostanie dopuszczona do użytku na drogach publicznych.
Rowery elektryczne o maksymalnej mocy 250 W lub mniejszej, z silnikiem wyłączającym się po zatrzymaniu pedałowania i rozwijające prędkość maksymalną 25 km/h będą traktowane tak samo jak rowery i kierujący nimi będą mogli korzystać ze ścieżek rowerowych i pasów dla autobusów, ale nie będą mogli korzystać z chodników.
Motorowery elektryczne, czyli rowery z napędem wyposażonym w pedały, a przy tym posiadające wspomaganie elektryczne, będą wymagały rejestracji w urzędzie skarbowym i opłacania rocznego podatku drogowego (35 euro rocznie), a w niektórych przypadkach posiadania licencji i ubezpieczenia.
Wymagania techniczne zarówno dla roweru elektrycznego, jak i motoroweru można znaleźć na stronie www.gov.ie. Wszyscy użytkownicy elektrycznych jednośladów podczas jazdy muszą mieć kaski i stosować się do zasad ruchu drogowego, przestrzegać sygnalizacji świetlnej i czytać znaki drogowe.